luni, 5 septembrie 2016

Piscotelul si tehnologia

Stau cateodata si ma intreb daca sunt un parinte responsabil care are grija sa-si creasca copiii asa cum "scrie la carte". Cum sunt o persoana pozitiva imi raspund tot singur: DA! Insa dupa propria mea carte :) pe care inca nu am scris-o dar o traiesc zi de zi.

Acum cinci ani, la nasterea primului piscotel, ni s-au recomandat ca lecturi obligatorii niste "manuale" - ceva cu evolutia copilului pana la 3 ani si apoi un al doilea volum care acoperea probabil perioada de dupa 3 ani :) Constiincios cum sunt am purces la achizitia lor imediata - doua volume de cateva sute de pagini fiecare!!! WTF? Probabil ca autorul este un geniu in materia cresterii copiilor, insa eu (de fapt noi) am decis sa pastram intacte cele doua volume pe care sa le transmitem generatiei urmatoare - cine stie, poate nu se mai gasesc atunci :)

Nu stiu ce abordare are respectivul autor legata de contactul copilului cu tehnologia (tablete, telefoane, calculatoare, televizor), nu m-a interesat, insa observ in jurul meu ca ideea de baza e ca aceasta e daunatoare si trebuie evitata cat mai mult. Copilul trebuie sa se joace, sa faca sport si sa citeasca - probabil asa va descoperi ce scrie in carte, nu? Insa in nici un caz nu trebuie sa se atinga de vreun telefon, tableta sau mai stiu eu ce, nu poate invata nimic bun si e o pierdere de vreme.

Sunt foarte de acord cu ideea ca piticii trebuie sa se joace - si asta cat mai mult posibil pentru ca daca nu acum atunci cand? Maine poimaine vine scoala peste ei si s-a cam terminat. Joaca e de baza la varsta lor, si prin joaca fac si sport, pentru ca doar nu o sa stea pe loc sa ai si tu un pic de liniste, nu, trebuie sa se agite in toate partile, in general la viteza maxima pana se consuma bateriile si pica de oboseala!

Cartile sunt foarte bune - copiii mei au fost expusi la carti inca din primele luni de viata. Le adora pur si simplu! Evident, inca nu citesc, insa ideea de carte le place. Iar bucuria pe care o afiseaza cand primesc cate o carte este de nedescris in cuvinte.
Ce facem insa cu device-urile pe care le avem cu totii la indemana? Eu recunosc ca sunt un impatimit, imi place sa am si folosesc zilnic (poate prea mult cateodata) si probabil nu am fost cel mai bun exemplu pentru copii. Insa pe de alta parte nu sunt de acord cu privarea lor de acces la mijloacele de informatie. Disney Channel este minunat, are numai personaje de la care se poate invata cate ceva si este canalul favorit al fetelor - din pacate are si reclame, asa ca fetele mele sunt tot timpul la curent cu ultimele noutati in materie de jucarii :)

Tableta si telefonul sunt doua obiecte care le fascineaza pur si simplu - ca sa nu ne certam, au propria lor tableta la care au acces in conditiile in care sunt fetite cuminti (si desigur daca isi aduce cineva aminte sa o incarce). De multe ori vin la mine si imi canta tot felul de cantecele pe care la inceput credeam ca le stiu de la gradinita, insa cu timpul am realizat ca le stiu de pe Youtube, aplicatia lor favorita (de fapt singura pe care o folosesc). Ca bonus pentru parinti, cand au tableta se inteleg mai bine ca niciodata, nu tu cearta, nu tu inghionteli, nu tu tipete...ai zice chiar ca sunt surori:)

Cu telefonul e putin diferit - singurele iconite de interes sunt camera foto si galeria de imagini. Cum in arhiva de imagini sunt poze de-ale lor in cea mai mare parte, se admira fara sa se plictiseasca...cred ca sunt un pic narcisiste:) Cand ai doua fete care stiu pe ce sa apese sa ajunga la poze trebuie sa ai grija sa pastrezi un echilibru intre imaginile cu ele. Preferabil este sa fie amandoua, insa nu se poate intotdeauna...

Eu unul sunt de acord cu accesul la tehnologie, pana la urma asta este viitorul. Intr-un fel sau altul, ca vrem sau nu vrem, in viitor lumea va fi altfel decat o percepem acum. Ele iau tehnologia asa cum e, o prind din zbor si li se pare ceva foarte natural, iar ceva ce este natural nu trebuie inabusit. Evident, exista si reversul, orice lucru poate fi si periculos in cantitati exagerate, insa daca esti putin atent la cantitate si calitate totul este in regula. Probabil mai incolo va trebui sa fiu mai atent la continutul pe care il vor accesa, insa in nici un caz nu le voi ingradi accesul. O fi bine, o fi rau, timpul va decide...




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu